4.9.
Magazine

MAGAZINE, installation view, Kunstverein in Hamburg, 2021, Photo: Fred Dott

Magazine

Participating artists: Marie Angeletti, Ei Arakawa &  Kerstin Brätsch, Annika Bender, Divided Publishing, Jacqueline Fraser, Dorota Gawęda & Eglė Kulbokaitė, Juliana Huxtable, Magnus Hvidtfeldt & Adrian Lopez Peña, Ghislaine Leung, David Lieske, Montez Press Radio, syndicat des auteurs (Klasse JXXXA) and Steffen Zillig

Publishing today takes many shapes, be it in the traditional forms of print or the immediacy of online posts. It’s clear that it holds a central position in our highly mediated culture, and by extension, to what appears to us as types of artistic and cultural practice. As the verb publish implies, “publishing” can almost be any act of going public.

This program asks exactly what this “publishing” might consist of, through readings, performances, and works of art that look at notions of publication. This includes artists who use scripts and scores for producing works and performances, use printed or textual material as the form and content of their art or look to aspects of mediation and distribution as sources of production; as well as publishers that materialize networks of cultural production from literature, art, music and politics in digital and analogue formats.

For instance, Ghislaine Leung’s work is informed by textual scores written by the artist as directives to realize the work; Steffen Zillig presents a lecture by Annika Bender, a pseudonymous critic played by actress Anne Schäfer; Ei Arakawa’s LED sculptures stand-in not only as props for a performance by Magnus Hvidtfeldt and Adrian Lopez Peña, but are also the platform for a new song composed by Arakawa and Kerstin Brätsch; David Lieske’s turn towards playing tennis and designing clothes is exemplified by his installation presenting his designs and accompanying “look book” for DL Courtwear; Hamburg-born and New York-based platform Montez Press Radio curate two days of online broadcasting creating a “radio-magazine” examining aspects of publishing and ideas of distribution; and Dorota Gawęda and Eglė Kulbokaitė show a series of works based on documentation of their previous performances which also set the stage for a new edition of their series of performative-readings based on feminist theory and literature.

Named “magazine”, this program proceeded from thinking of the format of the magazine as one of the exemplary forms of publishing—one that brings together image and text, low and high culture, a form that alludes to both storage and modes of distribution—and proposes an expanded idea of it, as a spatial and temporal format: a series of live events and exhibition.

Curated by Nicholas Tammens

Zum Beispiel wird Ghislaine Leungs Arbeit von Textpartituren beeinflusst, die von der Künstlerin als Anleitung zur Realisierung der Arbeit geschrieben wurden; Steffen Zillig präsentiert einen Vortrag von Annika Bender, einer pseudonymen Kritikerin, die von der Schauspielerin Anne Schäfer gespielt wird; Ei Arakawas LED-Skulpturen dienen nicht nur als Requisiten für eine Performance von Magnus Hvidtfeldt und Adrian Lopez Peña, sondern sind auch die Plattform für einen neuen, von Arakawa und Kerstin Brätsch komponierten Song; David Lieskes Zuwendung zum Tennisspielen und zum Entwerfen von Kleidung wird durch seine Installation veranschaulicht, in der er seine Entwürfe und das dazugehörige "Lookbook" für DL Courtwear präsentiert; die in Hamburg entstandene und in New York ansässige Plattform Montez Press Radio kuratiert zwei Tage lang Online-Sendungen und erstellt ein "Radio-Magazin", das Aspekte des Publizierens und Ideen der Distribution untersucht; und Dorota Gawęda und Eglė Kulbokaitė zeigen eine Reihe von Arbeiten, die auf der Dokumentation ihrer früheren Performances basieren, welche auch die Bühne für eine neue Ausgabe ihrer Reihe von performativen Lesungen auf der Grundlage feministischer Theorie und Literatur bilden.

Das Programm mit dem Namen "Magazin" geht von der Überlegung aus, dass das Format des Magazins eine der exemplarischen Formen des Publizierens ist - eine Form, die Bild und Text, niedere und hohe Kultur zusammenbringt. Eine Form, die sowohl auf die Archivierung als auch auf die Art und Weise der Verbreitung anspielt - und es schlägt eine erweiterte Idee davon vor, ein räumliches und zeitliches Format: Eine Reihe von Live-Events und Ausstellungen.

Kuratiert von Nicholas Tammens